Postoj lidí k českému pravopisu

Otázku položila: Anonymní uživatelka #50684 30.12.2011 19:53

Zdravím všechny, zajímal by mě váš názor, co si myslíte o dnešním postoji lidí k českému pravopisu? Ráda bych se dozvěděla, jestli je to normální nebo jestli jsem na to nějak zaujatá, ale já když někde vidím napsaná slova jako: kamarátka, spomenout si, přez, vydět, teť a mnoho dalších výtvorů, nebo když někdo neví, co jsou to čárky ve větě, tak se mi oči protáčí vzhůru :( Nikdo není dokonalý, to je mi jasné, jsme jen lidé, každý se může splést, ale některá slova by snad měla být brány automaticky, co myslíte? Nechci, aby to vyznělo jako urážka, jen by mě zajímalo, jak to vidí ostatní. Děkuji za názory.
(Pro doplnění ještě uvádím, že mě to napadlo z důvodu toho, že když mi bylo asi 15 let a potřebovala jsem od svých rodičů poradit s učivem do školy, tak mi nepomohli, protože to sami nevěděli. V dnešní době se pořád mluví o tom, jak je dnešní generace dětí hloupá, tak mě to tak napadlo a chtěla bych znát váš názor).

Odpovědi (podle hodnocení / podle data)

  • Já si myslím, že je jednak třeba odlišit lidi, kteří jsou liní se pravopis naučit od lidí, kteří se ho prostě naučit nemůžou. A to už z mnoha důvodů. Jsou lidé, kteří mají specifické poruchy učení. Jsou lidé, kteří nemají dostatečně vysoké IQ, aby se naučili správně psát. Možná je i další problém v tom, že se rodí málo dětí a na střední školy, kde se ještě pravopis za nás piloval, se dostávají děti, které by se tam za mé generace nedostaly. To je bohužel fakt, který se dnes hodně děje. Střední odborné školy a gymnázia často přijímají žáky, kteří by se tam před lety stěží dostali a pokud by se dostali, na škole by se zřejmě neudrželi. Tím celkově klesá vzdělanost u nás. Další problém vidím v systému vzdělávání na základních školách. Je vážně narušena autorita učitelů /nehodlám zde diskutovat, proč si myslím, že tomu tak je/. Žáci jsou díky tomu v hodinách možná nepozornější a méně si odnesou. Dalším faktem je, že dnešní omladina, przní naši mateřštinu účelově, protože je to jednak baví a jednak si tím často ulehčují psaní. Proč použít y když mám na klávesnici blíže i. Ten samý případ je i při psaní sms a o facebooku ani nemluvě. Tady se také velice často objevují příspěvky, kdy mám pocit, že ten, kdo je psal, nemohl absolvovat snad ani pět tříd základní školy. Na druhou stranu jsme ale opět u toho, že nevíme, proč tomu tak je a je hlopé to soudit. Nevíme, kdo se skrývá za přezdívkou, jaké má vzdělání, zda nemá snížený intelekt, poruchu učení apod.

  • ahoj, tak já za sebe říkám - vadí mi taková slova jak píšeš. chápu, že to může být překlep, že někdo fakt neví, ale spíš je to mnohdy lenost přemýšlet nad tím, jak to napsat správně, nebo úplná neznalost. v dnešní době, kdy ti word opraví pravopisné chyby se nad tím málokdo zamyslí.

  • maxice30.12.2011 20:08

    Tak já souhlasím s anonymkou, také se mi protáčí oči vzhůru, když kolikrát vidím, co dokáží někteří lidé napsat za hrubky, taky se mi to občas podaří, netvrdím že ne, ale jak je již psáno, slova typu: vydět, teť apod. jsou otřes :-))) a to v době, kdy máme kontrolu pravopisu v počítači :-( Občas by se někteří měli zamyslet, proč mají červeně podtržené slovo....

  • Já když to vidím, mám chut vraždit. Ano, také dělám chyby, ale to co jsi napsala jsou věci, které by měl každý automaticky znát. Nedávno jsem si na facebooku přečetla větu.... Bila jsem z kamarátkou nakupovat a bilo to super. A to opravdu nebyl vtip, dotyčná osoba rozhodně není hloupá, ale pouze líná se něco učit.
    Ano, určitě jsou lidé s poruchami, ale v poslední době je dyslektik nebo dokonce dysortografik naprosto každý kdo si o to u doktora řekne. Mám v rodině učitelku na prvním stupni a ta je chudák zničená, protože většina dětí v její třídě má tyto "poruchy" nemůže jim normálně známkovat češtinu ani angličtinu, jakmile dá dítěti pětku, naběhnou na ní rodiče s tím, že je to dysortografik. I když to dítě neumí absolutně nic, dostane nejhůře za 4 a i tím riskuje, že za ní zase přilítnou rodiče a dostane vynadáno. Jak k tomu pak přijdou ty chytré děti? Udělá 5 chyb v diktátu a má kouli, kamarád, který na to má papár dostane trojku za deset chyb. kam tohle vede? Proč se teda takové děti nešoupnou do zvláští, prominte praktické školy?

  • ahoj, tak abych rekla pravdu, taky me to dost vytaci. Rekla bych, ze vetsinou si na gramatice dava zalezet starsi generace a ta mladsi na to rekneme kasle, ale zase zalezi... Me je 27 a na gymplu jsem mela bezvadnou cestinarku, ktera me proste naucila mit rada spisovnou cestinu. Kolikrat si rikam, ze uz je to skoro jako nemoc, kazdemu je to jedno, jak se to pise, jen ja skripu zubama. Nejvic me dostava manzel, ktery mi tradicne pise smsky s tolika pravopisnymi chybami, ze mi to proste neda a musim mu pak doma slozite vysvetlovat, kde ze se pise to "s" a kde "z" a proc se v tom slove pise "i" a ne "y" a ze kdyz jde o stredni rod, tak to proste konci "a". :-) Vzdycky se na me jen koukne a pak mi radsi dva tydny jen vola. :-) Jen doufam, ze me deti budou spis po me, ikdyz nez dorostou skolnimu veku, tak uz to stejne bude fuk, protoze anglictina totalne ovladne svet.

  • petulinkaa1330.12.2011 20:34

    Tak mě to vadí jen u typických slov jako - vidět,slyšet,mít atd. tohle kdyby někdo napsal s opačnym i/y než má být, tak se osypu :-( ale jako čárky ve větě nějak neřešim,spíš mě to praští do očí a pak nějak neřešim i/y na konci sloves...jak si psala,nikdo neni dokonalý a pokud človek pochopí co tím dotyčný chtěl napsat tak si myslim,že to je jedno ne? :-) něco jiného je psaní mezi kamarády,rodinou než psát někomu cizímu nebo na uřad,to je jasny .-D

  • Mě to také zaráží, ovšem nejvíce mě to zaráží u mne. Co já dokážu vyplodit za hrubky-myslím si, že v ručně psaném bych tak nechybovala, pravopis mi na škole šel vždy dobře a bylo to poznat při přestupu na střední-jak kvalitní výuku jsme měli na ZŠ. Buď se mi postupem času vše vykouřilo z hlavy, jsem líná přemýšlet tím způsobem, ale hlavní problém vidím v tom, že ťukání do klávesnice je odtržené, nemám s textem takový kontakt a tak se stává, že dokonce chybuju i ve vyjmenovaných slovech (koukám hlavně do klávesnice, než na monitor, neznám klávesnici nazpaměť). Vidím to něco jako takovou dysgrafii přes klávesnici, jestli něco takového existuje a zajímalo by mne, zda se dnes mluvnice učí jak za dob za nás nebo se zohledňuje i právě strojové psaní, s kterým se lidé dnes potýkají vlastně všude a psaní všemi deseti by tak vlastně mělo patřit do základního vzdělání. Bez tohoto způsobu nevím, jak získat dohled nad tím, co člověk (mymo myšlenky) právě píše.
    Samozřejmě zpětná kontrola by měla být, ale mnohdy není čas-takže pro mne to znamená, že běžné texty-do diskuzí a tak- po sobě nekontroluji před odesláním prakticky vůbec-a pak se mi ježí vlasy na hlavě, když si to po sobě přečtu. myslím, že takových nás je hodně :-)

  • tyjo tak to me taky vytaci :D jako nejsem genius na carky ve vetach a souvetich :D ale aspon znat jak se slova pisou :D myslim, ze dnes deti malo ctou, nebo i mladez ze malo cte. tak maximalne brouzdaji po netu... a vime jak vypadaji clanky na netu... ;)

  • Taky mi vadí, jak jsou dnešní děcka hloupé... A myslím si, že je to vina rodičů, nikoho jiného. Zanedbávají je, nepíší s dítětem úkoly, nevěnují se jim a pak to tak dopadá.

  • Mě se z toho chce zvracet... Snažím se na to taktně ty lidi upozornit. Když to udělám opravdu nenápadně, ani to nezaregistrují, když trochu víc, většinou se urazí. A to si opravdu dávám pozor, aby to nevyznělo jako urážka. Nemám slov, když se takoví lidé vymlouvají na dysgrafii a dyslexii, přitom často nevědí, co to ani znamená. Poruchou pravopisu trpí dysortografici... Jsem schopná pochopit velká písmenka, překlepy a čárky ve větě, pokud je to v neoficiální internetové konverzaci. Viděla jsem "gdiš, ofšechno,...". Připadám si, že pak mluvím s blbem. Když mi někdo neznámý napíše a chce se seznámit a ve třech slovech naseká tolik chyb, neobtěžuji se ani odpovídat. Já jsem se pravopis naučila z knih, nikdo mi neradil, neučil mě to - maximálně ve škole - ale to každého.Čtení toho udělá hodně, potom ty děti ani nejsou schopny správně poskládat větu nebo vymyslet článek, který má hlavu a patu. Se slovosledem mívám taky problém, ale za to může angličtina, kterou intenzivně studuji již 7 let, používám jí denně ve škole. Toť můj názor. A myslím si, že slečny a dámy z WZ, které takto chybují by si tento tvůj článek měly přečíst (zvláště mám na mysli tu, která vůbec nepoužívá Y.)

  • A všimly jste si, že i v televizi moderátoři hlavního zpravodajství už nemluví spisovnou češtinou? Nejvíce to je znát na nepoužívání "a" v příčestí minulém u středního rodu množného čísla (pro příklad: koťata si *hrály/hrála).

  • V dnešní uspěchané době se pravopis moc neřeší, jak jsem zjistila, ale dost lidem to vadí. Já už teď taky patřím mezi ty, kterým některé hrubky berou dech. Dokážu odpustit čárky, s těmi si taky nijak zvlášť nerozumím, nebo překlepy, někdy se holt ten prstík na klávesnici "sveze" jinam, ale někdy je to opravdu síla. Třeba teenagery oblíbené vkládání dvojitého "w" místo jednoduchého. Nejvíc "pěním", když narazím na slova typu: "by jsme, jsi si". No, asi by jich bylo víc, ale nějak se mi nad tím teď nechce přemýšlet. Jsem toho názoru, že když chce někdo psát dobře česky, může se to naučit. Já jsem toho příkladem. Nemám žádné velké vzdělání a naučila jsem se to, když mi bylo trapně, že nemůžu pomáhat s úkoly svým dětem. Je to jen v nás, jestli chceme umět česky nebo ne. I lidé s poruchami učení se to dokážou naučit. Trvá jim to déle, ale musí se jim chtít. A pak tady je v dnešní době právě onen "word" a podobné programy, které to usnadňují. Takové vymoženosti jsme my na škole neměli. Jinak si myslím, že pro většinu lidí by opravdu stačilo si to po sobě aspoň jednou přečíst, než text vypustí do světa. Tím se vychytají ty nejhorší věci... (pokud tam mám chyby, omlouvám se, ale také jsem prolézala školu s diagnózou "dis")

  • mně to vadí, ale sama někdy dělám chyby, ale když si píši s matkou dvou děti, kt. je schopná napsat BABYČKA, tak si pak říkám "sakra jak ona se učí s dětma češtinu"

  • Abych pravdu řekla, že pokaždé, když vidím nějakou hrubou chybu, tak mi úplně vylézají oči. Je mi sice 16 a když si třeba píšu s kamarádkami, tak někdy na tu spisovnost nedbám, ale snažím se .. samozřejmě, že chybu někdy udělám, v těch nejzákladnějších věcech se mi zdá, že jsem přesná. Kdyby mi někdo napsal slova jako jsou např. co jsi uvedla, tak bych asi fakt vraždila. :D .. Tohle je podle mě něco, co je automatické (kamarádka, viset, vidět, apod.)
    A také je jasné, že beru s rezervou lidi, kteří mají nějakou poruchu a prostě se ten pravopis naučit nemůžou, nevím, možná je někdo, kdo si za tím jde a chce se naučit psát česky a nakonec se to i se svým omezením naučí, aspoň ty základy, ale nikoho takového jsem zatím nepoznala. :)

  • Taky mě některé věci vytáčí jako např. zkomoleniny, malá a velká písmena na střídačku. (př. AhOj, nebo slova ve stylu lovískuju tě - už jen jak to píšu mám nerva :D ) .. ale každý dělá chyby co se týká pravopisu.

  • Já s Tebou plně souhlasím, vím, že nejsme dokonalí, ale většina tady žije od dětství, a pokud třeba čtou knížky, neříkej mi, že tam člověk nic nepochytí.
    Ale je to taky o rodině, když člověk nevidí, že jeho rodiče správně vyslovují nebo píší, tak ani on to dělat nebude, proč by měl?
    Další věc jsou dyslektici apod., ale to je jiná kapitola. Osobně mám i husí kůži z toho, když vidím nějaké slovo jako teť atd.
    Chápu, že všichni k tomu nemají vtah, cit pro český jazyk, ale já bych nemohla mít ani takového partnera. Prostě nemůžu, čeština sice není můj oblíbený předmět ve škole, ale když člověk píše správně, tak já se řeba i lépe cítím...

  • Já si toho všímám hodně, a když je někde něco špatně, tak mi to vadí dost. Možná jsem už pošahaná, ale prostě mi to vadí a přikládám tomu poměrně dost velkou váhu, někdy podle toho i hodnotím lidi. I když je mi jasné, že každý se může splést, ale pokud je to jen občas, tak se to dá snést. Když třeba spěchám nebo jsem ve stresu, taky jsem se už sekla.
    Taky mi vadí třeba to rádoby nářečí, jak se používá v některých částech ČR. Např. když někdo napíše "Martínkovo narozeniny". To se mi otevírá kudla v kapse. :-)) Přece je správně "Martínkovy narozeniny" (jako TY narozeniny a ne TO).

  • Mě se tsrašně líbí, jak si dává teď pozor na pravopis :D :D. Každý sme geniální na něco jiného a myslím si, že když se sejda matikářka s češtinářkou asi by nad sebou jen vrtěli hlavou. K čemu je to když dítě naučíte češtinu, či ho připravíte do školy, když nebude umět přebalit své dítě, uvařit, vyprat, uklidit a nebo si neumělo poradit stím jak zpravit vyhořelí dráty, když protejká záchod, nebo jak se utahuje kohoutek a další spoustu důležité věci. Je jasné že dětem do školy pomůžeme, ale od čeho dostávají učitelé výplatu ;-). Pravopis není zdaleko tak důležitý jako jiné věci. Pokud by ale dítě chtělo pracovat tam kde je pravopis důležitý to po tom ano, ale jestli bude dělat programátora, kadeřnici, instalatéra, ředitele nějaké pobočky tak to potřeba není. Češtinu neumím a nejde a nikdy mi nepude v tom sem prostě lepl, ale de mi chemie, aranžování, kreslení apod. a to co potřebuji do života umím taky výborně ;-).

Přidat odpověď

Ženě nejlépe rozumí žena

V poradně naleznete již 80 214 otázek, kterým se dostalo 271 562 odpovědí a 409 745 komentářů

Přesto jste nenalezla odpověď na svůj problém?Zeptejte se

TOPlist